Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Europese Commissie zet door: vanaf morgen hoge importtaksen op elektrische auto’s uit China o.a. Volvo EX30, Polestar, BYD

Volvo EX 30 - foto Volvo rr

In de Europese Unie komen er vanaf morgen hoge importheffingen op elektrische auto’s uit China. Dat heeft de Europese Commissie bevestigd. De taksen worden wel ietsje lager dan eerder was aangekondigd.

 

Slecht nieuws voor wie van plan was om een elektrische auto made in China te kopen: die dreigt duurder te worden. De Europese Commissie zet namelijk door met de plannen om in de Europese Unie zware importtaksen te heffen op Chinese auto’s.

Europa vindt namelijk dat elektrische wagens uit China oneerlijke concurrentievoordelen genieten omdat ze overgesubsidieerd worden door de Chinese staat. 

 

De heffingen variëren van autobouwer tot autobouwer in functie van de staatssteun die de fabrikanten krijgen en ze liggen ietsje lager dan 3 weken geleden werd aangekondigd.

  • Voor BYD zal het tarief op 17,4 procent komen te liggen, 
  • voor Geely (VOLVO, Polestar) op 19,9 procent 
  • en voor SAIC (eigenaar van o.a. MG) op 37,6 procent. 
  • Voor andere Chinese merken geldt een tarief van 20,8 of 37,6 procent, afhankelijk van de manier waarop ze meewerkten met Europees onderzoek naar Chinese staatssteun.

De nieuwe tarieven komen bovenop het al geldende tarief van 10 procent voor alle elektrische auto’s uit China. Het is nu afwachten hoeveel duurder de Chinese auto’s uiteindelijk zullen worden voor de koper / leaser.

 

Vanaf morgen, maar tijdelijk

De nieuwe importheffingen gaan in vanaf morgen en gelden voor maximaal 4 maanden meldt de Europese Commissie vandaag. Tegen die tijd moet er een definitieve beslissing komen, waarover nog onderhandeld wordt met China.

Begin november moeten de lidstaten zich dan definitief uitspreken over de importheffingen. De regeling zou dan aangepast kunnen worden of zelfs nog helemaal afgevoerd.'

Volvo EX 30 - foto Volvo rr

Deel dit artikel